A N T O N I A

och på den tredje dagen,.

Kategori: hejdå sandviken

polen, dag tre

helvete vad mina ben och fötter gör ont!
haha, märker att jag inte är van att gå runt så mycket som jag gör här.

dagen började med tjockisfrukost, precis som alltid hos mormor.

egentligen skulle vi dragit till gamla stan men vädret var inte det bästa så vi stannade kvar i mormors kvarter.

efter det så ringde mamma och fixade med internet, sedan drog vi till basaren som ligger precis bredvid mormor.

alla dessa dofter mellan fisk, kloak, parfymer, grönsaker.. dofter mellan allt letar sig upp i näsan på en när man går där.

jag sätter en tia på att alla ni skulle tycka att det luktar förbannat äckligt, men jag måste säga att jag inte tycker det.

efter alla dessa år jag spenderat här i polen vänjer man sig. ungefär som de som bor i skutskär, haha.

i alla fall, fick vara smakråd åt mamma, hon gnällde som fan att hon ville ha ett halsband så.. vi inskaffade ett.

hittade en miljon snygga väskor men ALLA har korta handtag, fan. jag skulle kunna ha det, men då måste det finnas en lång rem också, vilket det inte fanns.

arg antonia.

sedan ville mamma ha skor, så vi gick bort från basaren och vidare mot skoaffärerna.

de har typ sjuk rea nu. 50-70% på alla skor. i alla fall på gatan här, haha.

hittade ett par vita söta skor i första affären vi var in på. ett par vanliga vita i skinn, ser lagomt töntiga ut sådär haha. men rätt fina ändå.

men akta er va sköna de är, töntskorna alltså.

vi gick vidare och pappa gnällde efter en kall cola, så vi gick in på nå minifik med världens största desserter.

mitt när vi sitter där ska min mamma vara sådär lagomt nostalgisk av sig och skryta med att varje, nej inte varje dag, men ibland, så brukade hon och hennes vänner dra dit och ta en fika sådär efter skolan. ibland kunde de vara över sex personer runt ett bord. fråga mig inte hur de lyckades med det, de hade de minsta borden i världen.

sedan gick vi vidare till nästa skoaffär, mamma letade, och letade och letade. men hittade inte ett skit.

precis när vi var på väg ut stannar båda upp, haha båda lade märke till samma skor. ett par assnygga herrskor som vi båda tyckte att pappa skulle ha.

eftersom att pappa är så sjukt anti-skoaffärer fick jag springa ut och dra in honom. mamma och jag tvingade honom att prova dem.

fan va fin han var farsgubben min, såg extremt mycket bättre ut i dem än de fjantiga gubbskorna han brukar ha. som hans fötter ser extremt små ut i också.

han erkände efter några om och men att de var sköna. så fick min pappa också ett par skor.

eftersom att min mamma var så extremt tjurig för att hon inte hittat ett par skor gick vi till nåt random gammalt köpcentrum, världens fulaste och dyraste saker, haha.

men de hade snygga möbler, och jag blev kär i en trägiraff som var lite kortare än mig, 150:-.. jag tror att jag ska övertala mina föräldrar där. för jag är förbannat kär.

den skulle passa perfekt in på mitt rum.. när det är klart, host.. haha.

sedan började vi gå tillbaka mot mormor, stannade till på nåt random litet hak med världens gulligaste tant (ehe, 40+) som jobbade.

tröck i mig ännu en cola, sedan gick mamma och jag och köpte chips, och random jordnötskrokar(?). ajah, goda var de i alla fall.

gick hem till mormor, tröck i mig ännu mer cola, lite soppa och sedan la jag mig och läste, somnade.

vaknade en timme senare, då mormor tröck i mig mat, IGEN!
tydligen kan man inte bara äta soppa? den kvinnan är ju för rolig.

sedan tänkte vi dra till gamla stan, meeeeen.. de hade typ stängt av spårvagnsrälsen ditåt på den spårvagnen vi tagit så vi orkade inte hålla på och byta spårvagnar en miljon gånger eftersom att det började bli sent, så vi tog en promenad in till centrum istället. tog väl mellan 15-30min. knäppte lite kort på vägen.

warszawa är så förbannat fint på natten, måste upplevas innan ni dör hörni. skriv upp.

efter att vandrat ett varv runt kulturpalatset och stirrat oss knäppa på ett fult konstrurerat hus tog vi oss en spårvagn hem igen.

så nu sitter jag här, har druckit ännu mer cola, och en miljon liter vatten. tryckt i mig lite chips i form av glada spöken och sträckt på mig.

nu ska jag lyssna vidare på världens bästa musik och läsa vidare i min nya bok av världens bästa författare.

människohamn, john ajvide lindqvist


btw, bara så alla vet. det var jag som fick diana att köpa hans böcker till skolan. höhö.





Kommentarer


Kommentera inlägget här: