A N T O N I A

restaurang ala polen,.

Kategori: hejdå sandviken


polen, dag sju

väcktes av att pappa sprang in i rummet och skrek att det var frukost.

gick upp och tröck i mig frukost, fick utskällning av morfar för att jag inte drack te, haha senila gubbe.

dagen planer var att dra till gamla stan, och så blev det också. äntligen.

gjorde mig klar och hoppade på en spårvagn.

mamma och jag höll på att kikna av skratt åt en kostymnisse som klev på samtidigt som oss.

orkar inte gå in på detaljer.

bytte spårvagn inne i centrum och åkte vidare mot gamla stan.

asirriterande att de gör om spårvagnsrälsen så att vi fick gå en bit för att komma fram, ja jag är lat.

men jag gillar inte att gå här, alla kollar på mig. antagligen för min vackra ljusa hud, hahaha. nej men, antar att det kan bero på att jag är ful, eller för att jag har helt andra kläder än va de här har.

när vi kom fram gick vi till resturangen vi alltid går till. det var så sjukt varmt så alla tröck i sig en varsin dricka.

lyckat att vi satt oss bredvid svenskar. de är de första svenskarna jag NÅGONSIN sett i polen under alla mina 16 år här.

sedan vandrade vi runt, pappa och jag köpte oss varsin extremt onödigt stor mjukglass.

när vi vandrade där kom det fram två killar till mig och började snacka polska.

min hjärna fatta noll, inte nog med att jag höll på att smälta bort i värmen, nu kom de två killar och störde mig i mitt glassätande, det blev för mycket för mig hjärna så allt slutade i att jag började asgarva. pappa fick rädda situationen med ett "sorry we dont speak polish".

så då frågade de honom om han visste vart nå ställe låg, nu talandes på engelska. men vi visste inte, så vi bad dem att vänta på mamma.

och som vanligt när min mamma träffar folk pratar dom om det de ska, och lite till, och lite till.

mamma fick veta allt om dessa två, en hel liten livshistoria, haha.

vi drog vidare, vandrade runt och tittade lite.

jag fick veta att mammas morfar, eller nåt sånt, hade ägt en restaurang i gamla stan. tyvärr förstördes allt detta under kriget.

sorgligt, annars kanske jag hade ägt en del av en tuff liten restaurang belägen i gamla stan i warszawa. de ni!

min släkt har varit så jävla tuff, jag tycker alla borde släktforska, det är ganska kul. min polska släkt har i alla fall varit astuff, det gillar vi.

vi drog runt ett tag och satt och ner för att dricka något igen, de frågade om jag skulle ha öl. tydligen ser jag gammal nog ut?
efter drog vi runt och letade efter någonstans att äta, självklart hittar min pappa en irländsk pub, och ni som känner min pappa vet hur han blir då.

eftersom att det var folktomt i lokalerna (alla satt på uteserveringen) fick vi oss en egen liten guidning av killen som stod där i baren.

efter det gick vi upp och satt oss på uteserveringen vi också. åt världens godaste kycklingspett.

efteråt gick vi ner i källaren igen för att kissa, men det var kö.

killen som vi tidigare pratade med visade oss att det fanns fler toaletter, tackar jag inte nej till. sjukt kissnödig som jag var.

efteråt så var ju min pappa bara tvungen att dricka en öl, det var ju trots allt en irländsk pub.

killen frågade om vi alla tre skulle ha en öl, men nej. bara pappa. det var andra gången de frågade om jag skulle ha öl.

sedan blev vi sittandes där, efter ett tag tog mamma också en, då visste jag vi skulle sitta där och sociala länge, haha.

mamma började snacka med någon random snubbe bredvid henne, enda killen där nere. som inte jobbade där.

han hade på sig nå grön tröja och lädergrejer runt armarna, såg ut som tagen ur medeltiden. helt plötsligt tar han fram en skitstor yxa och alla bara stirrar tomt på den.

mamma, nyfiken som hon är, frågar om hon fick känna på den, haha den var itne så farlig som den såg ut, den var slö som fan.

tydligen jobbade han som bödel i gamla stan om somrarna, mysig kille. hade fet humor i alla fall.

sedan frågade både han, killen i baren och servitören (som för övrigt alla tre kollat konstigt på mig ett tag) varför jag inte drack nåt.

min mamma blev tyst och bara: HON? haha, hon har inte åldern inne.

alla tre såg så sjukt förvånade ut. liskom, ser jag gammal ut?.. det är nog min ljusa hud (A)

efter någon timme tackade vi för oss och drog oss hemmåt, tittade på nå random killar som spelade skönaste musiken ever.

skratta oss hesa å japaner och förundrades över hur folk klär sig.

nu sitter jag här, klockan är bara 22.30 och jag håller ändå på att dö av sömn.

så godnatt folket!

imorgon blir det att råshoppa för mig, höhö,.




Kommentarer


Kommentera inlägget här: